استفاده از فرش نگین ممتاز مشهد برای صحن حرم امام حسین در کربلا

بافندگان فرش نگین ممتاز مشهد در ساخت آن از نخ های طلا و نقره و سنگ های قیمتی استفاده می کردند. بر اساس منابع عربی که به دست ما رسیده، باغ بزرگی بر فرش بهارستان ترسیم شده است.

متأسفانه این فرش حفظ نشده است، زیرا در اواسط قرن دوازدهم میلادی ایران مورد حمله اعراب قرار گرفت و سربازان فرش را بریدند و آن را به عنوان غنیمت تکه تکه کردند.اولین اشاره به فرش ایرانی به قبل از میلاد مسیح اشاره دارد.

در هزاره سوم و قالی های ایرانی که به روزگار ما رسیده اند در حدود قبل از میلاد بافته شده اند. 2400-2500 قابل ذکر است که در دوره اولیه فرش در خانه ساخته می شد. و قرار بود فقط به عنوان هدیه داده شوند. اما بعداً کارگاه‌های قالی‌بافی راه‌اندازی شد که قبلاً فرش‌های بافته شده در آن‌ها به فروش می‌رسید.

در خانواده ارمنی سال هاست که فرش تزئین ارزشمند خانه بوده است. طبق سنت، فرش اغلب به تازه ازدواج کرده ها داده می شد، بالکن ها با فرش در تعطیلات تزئین می شد. در قدیم قالیبافان بهترین عروس ها محسوب می شدند که باعث افتخار خانواده می شد.

فرش

موارد زیادی وجود دارد که فرش های ارمنی به مناسبت های مختلف به پادشاهان، رهبران عالی رتبه خارجی و مهمانان ارجمند تقدیم می شد. در دهه اخیر توجه به هنر فرش در سطح ایالتی مجدداً افزایش یافته و تعداد علاقه مندان به قالی بافی نیز افزایش یافته است.

هر کسی که حداقل یک بار به دنیای دنیوی و افسانه ای آرتساخ رفته باشد، مطمئناً از مرکز هنری شوشی که در سال 2012 تأسیس شده است، بازدید کرده است. با تلاش کارو سرکیسیان، نیکوکار ارمنی مقیم مسکو. طبقه اول ساختمان موزه در سال 1392. در ماه آگوست به صورت رایگان به نگهداری و نمایش فرش‌های آرتساخ و وسایل قدیمی خانه اختصاص یافت.

در سال 1392 موزه فرش با مراسم باشکوهی در مرکز هنری شوشی افتتاح شد که در آن حدود 300 فرش دستباف خلق شده در قرن هفدهم تا بیستم میلادی ارائه شده است که شاهد بهترین سنت‌های فرش آرتساخ هستند. هدف از تأسیس موزه هنر فرش، نجات فرش سنتی آرتساخ از فراموشی و نیز از تصاحب آذربایجان همسایه بود.

وردان آستاستریان، نیکوکار، نویسنده ابتکار ایجاد موزه فرش شوشی، جزئیات جالبی از چگونگی ایده ایجاد موزه فرش آرتساخ و نحوه مونتاژ حدود 300 فرش ارائه کرد.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.