روفرشی طرح فرشی که در کاخ سفید به عنوان فرش قرمز استفاده شد

فرش صنعتی و روفرشی طرح فرش نزدیک به 50 سال پیش وارد ایران شد و در مدت کوتاهی مورد تشویق ایستاده قرار گرفت. از آنجایی که فرش و روفرشی در ایران در سطح وسیعی مورد استفاده قرار می گیرد، در صورتی که فرش و روفرشی  دستباف آن قیمت بالایی داشته باشد.

تولید فرش و روفرشی  صنعتی در سطح وسیعی از ابتدای دهه هشتاد آغاز شد. تعدادی از کارخانه های بزرگ تولید فرش صنعتی از جمله: «رسول اصفهان» محصولات خود را به بازار داخلی عرضه کردند که به دلیل قیمت مناسب و شباهت زیاد به فرش و روفرشی  دستباف با استقبال فراوانی روبرو شد. فرش و روفرشی  های صنعتی با تکنولوژی های پیشرفته، مواد مختلف و پرزهای متنوع تولید می شوند.

یکی از محبوب ترین فرش و روفرشی های تولید شده در ایران، فرش و روفرشی های اکریلیک است. فرش و روفرشی های اکریلیک بافته شده به دلیل شباهت زیاد بین الیاف اکریلیک و طبیعی (پشم) و همچنین طول عمر بیشتر و کیفیت بیشتر از بادوام ترین فرش و روفرشی  ها هستند. همچنین تولید فرش و روفرشی  های اکریلیک در ترکیب با الیاف دیگر مانند: پشم و پلی استر بسیار رایج است.

روفرشی

پلی استر (ابریشم مصنوعی) و پلی پروپیلن از دیگر الیاف مصنوعی مورد استفاده در تولید فرش و روفرشی  های مصنوعی هستند. و چیزی که پلی استر را مورد توجه برخی از مصرف کنندگان قرار داده است، ظاهری براق است که فرش و روفرشی  مصنوعی را شبیه فرش و روفرشی  های ابریشمی می کند و همچنین برخلاف فرش و روفرشی  های اکریلیک و پشمی، پرز ندارد.

دوخت و جمع شدن گره فرش و روفرشی  صنعتی دو عامل مهمی است که در تولید فرش و روفرشی  صنعتی باید به آن توجه کرد. دوخت تعداد گره های موجود در هر متر عرض فرش و روفرشی  است. به عنوان مثال فرش و روفرشی ی با 1000 بخیه به ابعاد 3 در 4 متر دارای عرض 3000 بخیه است.

تعداد گره های عرضی فرش و روفرشی  بر اساس شانه های فلزی دستگاه قالی بافی تعیین می شود و تعداد گره های طولی معمولاً از گره های عرضی بیشتر می شود. مثلاً برای فرش و روفرشی ی با تراکم 2000 و سایز 2*3 متر طول آن 6000 گره است. و هر چه تعداد بخیه ها و انباشتگی فرش و روفرشی  صنعتی بیشتر باشد بافت آن دقیق تر و شباهت بیشتری به فرش و روفرشی  دستباف خواهد داشت.