دستگاه تصفیه آب صنعتی ro که موجب مرگ کارگر 21 ساله افغانی شد

در این مقاله عمدتاً بر روی دستگاه تصفیه آب صنعتی ro  به روش های فیزیکی مورد بررسی قرار گرفته است می پردازیم که شامل فرآیند فیلتراسیون می شود.

در مقایسه با سایر روش‌های مورد استفاده در تصفیه آب، فیلتراسیون آب غشایی مزایایی دارد، مانند: (1) تداوم عملیات. (2) نیازی به استفاده از مواد شیمیایی ندارد. (3) به معنای مصرف انرژی بالا نیست. (4) امکان افزایش مقیاس، یکپارچه شدن/ادغام سایر فرآیندها و امکان اتوماسیون ( خیابان و همکاران، 2014 ).

پارامترهای متعددی بر خواص و کارایی غشاهای مورد استفاده در فیلتراسیون آب تأثیر می‌گذارند: اندازه منافذ غشاء/اندازه مولکول‌ها/ذرات آلاینده. بار مثبت/منفی سطح غشا، به ترتیب قطبیت مولکول های آلاینده و  ظرفیت جذب سطح غشا ( Street et al., 2014 ).

بسته به اندازه منافذ فیلترهای مورد استفاده (ممبران)، آلاینده‌های با اندازه‌های مختلف را می‌توان حذف کرد و ضمن کاهش اندازه منافذ، تصفیه بهتری به دست آورد.

بنابراین، روش های موجود عبارتند از: میکروفیلتراسیون (اندازه منافذ حدود 0.1 میکرومتر)، که باکتری ها و جامدات معلق در آب را حذف می کند.

دستگاه

اولترافیلتراسیون (اندازه منافذ حدود 0.01 میکرومتر)، که علاوه بر میکروفیلتراسیون ویروس ها را حذف می کند. ( نانوفیلتراسیون (اندازه منافذ حدود 0.001 میکرومتر)، که اکثر مولکول‌های آلی و برخی یون‌های چند ظرفیتی (یون‌های دو ظرفیتی از آب سخت) را حذف می‌کند و اسمز معکوس (اندازه منافذ حدود 0.0001 میکرومتر)، که تمام مولکول های آلی و مواد معدنی موجود در آب را حذف می کند و در نتیجه آب فوق خالص می شود.

منابع آبی مانند دریاچه ها، رودخانه ها و آب های زیرزمینی بخش عمده ای از آب را برای مصارف خانگی تامین می کنند. مقداری از آبی که به شیرآلات خانگی ما می رسد برای مصارف دیگری نیز استفاده شده است. آب این منابع مختلف برای حذف ناخالصی ها و مناسب ساختن آن برای مصرف انسان تصفیه می شود.

چندین مرحله می تواند روند درمان را تشکیل دهد. اقلام و ذرات بزرگ را می توان با استفاده از صفحه نمایش فیلتر کرد. برخی از ذرات ممکن است اجازه ته نشین شدن داشته باشند. این را می توان با اضافه کردن آهک (CaO) برای تولید یک محلول اساسی کمک کرد. سپس آلوم (KAl(SO 4 ) 2 ) اضافه می شود که با یون های هیدروکسید (OH – ) واکنش می دهد و Al(OH) 3 را تشکیل می دهد.رسوبی که از محلول ته نشین می شود و ذرات ریز را با خود می برد. ذرات اضافی را می توان با فیلتر کردن از طریق ماسه حذف کرد.