از خواص تن ماهی چه می دانید؟

ماهی تن یکی از مهم ترین گونه های ماهی از نظر اقتصادی است و نقش مهمی در ترکیب غذایی و تغذیه انسان دارد. آنها به عنوان شکارچیان راس، اکوسیستم دریایی را سالم و متعادل نگه می دارند.

هم عوامل طبیعی و هم عوامل انسانی بر وضعیت این منبع مهم دریایی و زیستگاه‌های آن تأثیر می‌گذارند. تعداد زیادی از مطالعات در مورد چگونگی اهمیت ماهی تن در بهره برداری و مدیریت ماهیگیری آنها وجود دارد، اما خلاصه های کمی از این تحقیقات وجود دارد. هدف ما سنتز کمی و کیفی ساختار دانش جهانی و روندهای نوظهور در تحقیقات ماهی تن با استفاده از نرم افزار کتاب سنجی بود.

مراجع با “Tuna”، “Katsuwonus”، یا “Thunnus” به عنوان موضوع در پایگاه داده مجموعه اصلی Web of Science از سال 1995 تا 2019 به صورت بصری با استفاده از CiteSpace تجزیه و تحلیل شدند. نرخ انتشار و خروجی، کشورهای فعال، موسسات، نویسندگان، و مراجع مشترک انجام شد.

 

نتایج نشان می‌دهد که قیمت ماهی آکواریومی  و تعداد مقالات تحقیقاتی بین‌المللی ماهی تن بین سال‌های 2000 و 2010 به طور قابل‌توجهی افزایش یافته است، زیرا تعداد قابل‌توجهی از مقالات با تأثیر بالا در این دوره ظاهر شدند. محققان در این دوره به 19 موضوع اصلی توجه بیشتری کردند، به ویژه «صید بی رویه»، «صید جانبی»، «تغییر آب و هوا»، «آلودگی دریایی» و «مدیریت ماهی» که همگی خطرات و چالش‌های بالقوه‌ای را برای بقای ماهی تن به همراه داشتند. تحقیقات آتی باید بر حل این چالش ها و ایجاد همکاری بین المللی برای مدیریت صحیح جمعیت ماهی تن تاکید کند.

خانواده Scombridae (راست Perciformes) از 51 گونه از جمله ماهی تن تشکیل شده است (Collette et al., 2019). در میان آنها، 7 گونه اقیانوسی عمده مورد بهره برداری تجاری هستند: ماهی تن آبی اقیانوس اطلس (Thunnus thynnus)، ماهی تن آبی اقیانوس آرام (T. orientalis)، ماهی تن آبی جنوبی (T. maccoyii)، ماهی تن درشت چشم (T. obesus)، ماهی تن آلباکور (T. آلالونگا)، ماهی تن زرد باله (T. albacares)، و ماهی اسکاپجک (Katsuwonus pelamis) (Majkowski، 2007). زمین های تخم ریزی ماهی تن به طور گسترده در آب های گرمسیری، نیمه گرمسیری و معتدل در آب های اقیانوسی در سراسر جهان پراکنده شده اند (دافی و همکاران، 2017؛ Erauskin-Extramiana و همکاران، 2019؛ شارپ، 2001).

قیمت و خرید روز تن ماهی فلفلی تاپسی به عنوان شکارچیان راس در اکوسیستم دریایی، نقش مهمی در شبکه های غذایی دریایی ایفا می کند و منعکس کننده تغییرات قابل توجهی در اکوسیستم دریایی، به ویژه از نظر آلودگی است (Essington و همکاران، 2002؛ Ueno و همکاران، 2004). ماهی تن همچنین به طور کلی به عنوان یک غذای تقویت کننده سلامت شناخته می شود.

غنی از پروتئین با کیفیت بالا و اسیدهای چرب n-3، مانند دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA)، ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و سایر مواد مغذی ضروری که نقش حیاتی در پیشگیری دارند. و درمان بیماری ها (مقبول و همکاران، 2011؛ ​​مسیاس و همکاران، 2015).

آنها در سطح بین المللی به عنوان محصولات کنسرو، ساشیمی و سوشی خرید و فروش می شوند (Majkowski, 2007). ماهی تن به دلیل پراکندگی گسترده، ذخایر منابع غنی و ارزش اقتصادی بالا، به گونه ای غالب در بازارهای جهانی ماهی در 85 کشور جهان تبدیل شده است و 61 درصد از کل صید در دریاهای آزاد بر حسب وزن را تشکیل می دهد و به یکی از دغدغه های اصلی برای توسعه ماهی تن تبدیل شده است.

ماهیگیری اقیانوس (Fromentin & Powers، 2005). صید جهانی ماهی تن از کمتر از 0.4 میلیون تن در سال 1950 به 6 متریک میلیون تن در سال 2019 افزایش یافته است (Coulter et al., 2020) که در 60 سال گذشته بیش از 1000 درصد افزایش داشته است.

با این حال، هنوز ماهیگیری غیرقانونی، گزارش نشده و غیرقانونی (IUU) وجود دارد که برنامه های بازسازی ذخایر را تهدید می کند (کریستنسن، 2016؛ اوزتورک، 2015). صید بی رویه و ماهیگیری ناپایدار باعث کاهش جمعیت ماهی در سراسر جهان شده است (Elgamouz et al., 2019). چالش مهم دیگر برای صید ماهی تن این است که تجهیزات ماهیگیری آنها منجر به صید جانبی (صید دور انداخته شده و صید تصادفی) می شود (هوانگ و لیو، 2010).

تغییر اقلیم یکی دیگر از عوامل استرس زای انسانی قابل توجه در اکوسیستم های دریایی است (Lehodey et al., 2015). تخمین زده شده است که محدودیت های توزیع زیستگاه ماهی تن به سمت قطب ها در 6.5 کیلومتر در دهه در نیمکره شمالی و 5.5 کیلومتر در دهه در نیمکره جنوبی حرکت کرده است (Erauskin-Extramiana et al., 2019).

ذخایر ماهی تن نیز با تغییر آب و هوا به چالش کشیده شده است (هازن و همکاران، 2013). آلودگی محیط زیست در اکوسیستم های دریایی به طور گسترده ای توزیع شده است، به طوری که ماهی تن در معرض جیوه، آلاینده های آلی پایدار (POPs) و سایر آلاینده های مضر در سراسر جهان قرار دارند. تعداد آلاینده ها با محل صید ماهی تن متفاوت است (Nicklisch et al., 2017).

مسمومیت غذایی با هیستامین یکی از خطرات سلامتی مرتبط با مصرف ماهی تن است (Velut et al., 2019). مصرف بیش از حد گوشت تن با این آلاینده‌ها ممکن است منجر به مشکلات جدی سلامتی شود، بنابراین کنترل سطوح آلاینده در ماهی برای ارزیابی قرار گرفتن انسان در معرض آلاینده‌ها از طریق رژیم غذایی ضروری است.

اگرچه ماهی تن برای اکوسیستم دریایی و انسان مهم است، هر دو عوامل طبیعی و انسانی بر منابع دریایی زنده و وضعیت اجتماعی و اقتصادی آن تأثیر می‌گذارند. در طول چند دهه گذشته، دانشمندان تولید کرده اند

  • منابع: 
    1. Global knowledge domain and prospects in tuna research: A bibliometric analysis
  • تبلیغات: 
    1. استخراج روغن کنجد در خانه
    2. طراحی کابلی که با زلزله تخریب نمیشه
    3. بالاخره خرمای 1 کیلویی نیز کشت شده است!
    4. برای تقویت مو از شامپوی کشمش استفاده می کنند.